15 април1452 – 2 май 1519
Знаменит италиански архитект, изобретател,инженер, скулптор и художник от епохата на Ренесанса. За него се казва, че е първообраз на ренесансовия човек и всеобхватен гений. Леонардо е прочут заради картините си, най-известните от които са„Тайната вечеря“ и „Мона Лиза“,„Дамата с хермелина“ и „Мадона Лита“ и много други.
Той е известен и с многобройните си изобретения, изпреварили
времето си, но останал.и само на хартия. Допринася също така за развитието на
анатомията, астрономията инженерството.
Самият Леонардо в зряла възраст си спомня два особени случая
от детството си. При единия, смятан от него за поличба, ястреб се спуска от
небето и се завърта над люлката му, като опашката му го докосва по лицето. При
втория случай той е на обиколка в планината и попада на пещера и е уплашен, че
в нея може да се крие голямо чудовище, но в същото време е обхванат от
любопитство да разбере какво има вътре.
Първите биографи на Леонардо рисуват образа му в
най-привлекателни черти. Според Джорджо Вазари (1511-1574)„с блестящата си
външност, която представляваше висша красота, той възвръщаше яснотата на всяка
опечалена душа“. Според един анонимен флорентински автор „той беше прекрасен,
съразмерно сложен, изящен, с привлекателно лице. Носеше червен плащ, стигащ до
коленете, макар тогава да бяха на мода дългите дрехи. Досред гърдите му се
спускаше прекрасна брада, къдрава и добре разчесана.“
Голямо място в творчеството на Леонардо да Винчи заемат
хидротехническите проекти. Политическите и икономическите условия били такива,
че тези замисли не са осъществени, докато бил жив. Такива проекти Леонардо
обмисля във Флоренция, Милано, Рим и дори на преклонна възраст във Франция.
Докато е в Милано, той разработва проблемите за напояването на „Ломелина“ —
безплодна местност около Милано, където се намирали именията на Моро. През
1494-1498 година Леонардо ръководи изграждането на канала в Мартезана,като го
довежда до вътрешния ров на Милано.Множество изследвания се фокусират върху
евентуалната хомосексуалност на да Винчи и ролята ѝ в изкуството му, в частност
по отношение и еротиката в картините "Йоан Кръстител" и "Бакхус",
както и серия еротични скици. Най-интимни взаимоотношения поддържал с учениците
си Джакомо де Капроти (Салай) и Франческо Мелци. В писмо до братята на
Леонардо, с което ги информира за смъртта на учителя си, Мелци описва
отношенията с учениците му като едновременно пропити с обич и страст. От XVI
век насам се твърди, че тези отношения имат и сексуален характер.
No comments:
Post a Comment